Investícia verzus špekulácia

Investícia verzus špekulácia

Premýšľali ste niekedy nad tým, aký je rozdiel medzi investíciami a špekuláciami?

Ak dostanete rovnakú alebo vyššiu hodnotu, než ktorú zaplatíte, ide o investíciu. Ak cena, ktorú zaplatíte, bude vyššia ako hodnota, ktorú za túto cenu dostanete, budete pravdepodobne špekulovať.

Na začiatok by bolo dobré spomenúť, že mnoho ľudí si pletie cenu nehnuteľností s hodnotou nehnuteľností. Cena je to, čo kupujúci vynakladá na obstaranie nehnuteľnosti. Hodnota je to, čo kupujúci za túto cenu dostane. A toto nie je vždy rovnaké.

Žiadna investícia ale nie je bez rizika, dôkazom toho bol rok 2008. Keď investujete, malo by vaše rozhodnutie vychádzať predovšetkým z reálnych čísel a vašich reálnych možností. Investori sa vždy spýtajú rovno sami seba, či príjem z prenájmu a celkové náklady spojené s týmto obchodom s nehnuteľnosťami dokážu splniť ich predstavu o požadovanej cene.

Pri dobrej investícii do nehnuteľností by ste si mali byť istí, že okrem niektorých nepredvídaných okolností môžete pravdepodobne dosiahnuť kladné výnosy svojej investície.

Špekulanti zase skôr kúpia nehnuteľnosť na základe presvedčenia, že hodnota majetku sa výrazne zvýši. Vsádzajú predovšetkým na zhodnocovanie cien. Idú do rizika, že môžu časť alebo dokonca všetky svoje zásadné investície stratiť.

Existujú nejaké súhrnné metódy oceňovania nehnuteľností?

Predajný prístup

Prístup k porovnaniu predaja sa bežne používa na ocenenie nehnuteľností typu ako je byt alebo rodinný dom na základe toho, aké nehnuteľnosti s podobnými vlastnosťami sa v rovnakej geografickej oblasti v poslednej dobe predali. Ak sa budete pozerať na nehnuteľnosť v rezidenčnej oblasti, často mnoho domov v susedstve bolo postavených rovnakým staviteľom, takže hľadanie nehnuteľností s podobnými vlastnosťami by nemalo byť ťažké. Predajný prístup je zároveň tiež užitočným ukazovateľom súčasnej hodnoty rodinného domu.

Prístup k nákladom

Tento prístup sa bežne používa na ocenenie vlastností tzv. Zvláštneho použitia, ako sú napr. Kostoly alebo knižnice. Nákladový prístup hovorí, že hodnota nehnuteľnosti by mala byť v celkovej výške nákladov na výstavbu rovnocennej budovy. Ak teda chcete vedieť, aká je hodnota konkrétnej stavby, mali by ste si zároveň položiť otázku, koľko by stálo vybudovať rovnakú konkrétnu budovu v rovnakej veľkosti.

Prístup k príjmom

Prístup k príjmom sa bežne používa na ocenenie bytových domov. Tento prístup hovorí, že hodnota nehnuteľnosti sa určuje tak, že sa vezme tzv. Čistý prevádzkový príjem nehnuteľnosti a vydelí sa maximálnou sadzbou. Je samozrejme veľmi dôležité počítať so správnymi číslami a že tieto výpočty by mal najlepšie vykonávať odborník, ktorý dobre pozná miestny trh s nehnuteľnosťami.

Ing. Ernest Drončovský
Autor: Ing. Ernest Drončovský

A tu prišiel druhý zlom v mojej kariére. V roku 2018 som sa zúčastnil motivačného semináru POWER DAYS, ktorý ma veľmi inšpiroval a doslova mi otvoril oči. Doteraz som túto prácu robil hlavne pre peniaze. Samozrejme na druhom mieste bola spokojnosť klientov. No prvotnou motiváciou boli peniaze. A zrazu prišiel ten obrovský AHA MOMENT. Uvedomil som si, že mojou prácou - poslaním, je pomáhať klientom. Veď predsa predávajú to najcennejšie, čo v živote nadobudli. A niekedy predaju svojej nehnuteľnosti venujú menej času ako bežnému nákupu potravín. Mnoho krát na základe amatérskych rád prídu o tisíce EUR. Pred predajom nehnuteľnosti sa neporadia s profesionálom. Kupujúci zase kupujú svoj nový domov. A s mojimi 8 ročnými skúsenosťami, kedy som predal viac ako 300 nehnuteľností, realizoval som niekoľko tisíc obhliadok, riešil som obrovské množstvo problémov, pravidelne vyjednávam o cene, viem klientom nájsť to správne riešenie. Prioritou je pre mňa pomoc klientom a to, aby predávajúci predal svoju nehnuteľnosť čo najrýchlejšie, za čo najlepších podmienok a bez akýchkoľvek problémov a kupujúci bol maximálne spokojný so svojim novým domovom. Keď som na prvé miesto postavil spokojnosť svojich klientov, začal som vo svojej práci pociťovať obrovské štastie. Milujem svoju prácu a ten pocit, keď mi klient povie ďakujem! Týmto sa chcem aj ja poďakovať všetkým mojim klientom! Nesmierni si vážim vašu dôveru!

Prihláste sa k odberu článkov

Raz do mesiaca tipy a rady e-mailom zadarmo

spracovaním osobných údajov